Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2011 -
Výzkumná studie Research-orientated Study

(CZ) Srovnaní výsledku počítačem podporované a frontální výuky fyziky
(EN) Comparison of the Results of Computer-Based and Frontal Teaching of Physics

Strana / Page: 45-52
Autor / Author: Mazurek, J.
Klíčová slova / Key words: ICT, pedagogický experiment, počítačem podporovaná výuka, výsledky učení
computer based instruction, ICT, learning outcomes, pedagogical experiment

Anotace:

Cílem článku je prezentovat výsledky pedagogického experimentu, který proběhl v první polovině roku 2009 na čtyřech gymnáziích Moravskoslezského kraje. Výzkumný vzorek zahrnoval 336 žáků z 12 tříd. Cílem experimentu bylo porovnat výsledky počítačem podporované výuky fyziky a tradiční frontální výuky fyziky v tématu změn skupenství. Výzkumný problém byl řešen formou pedagogického experimentu, v němž byla experimentální skupina vyučována pomocí multimediálního počítačového programu Fázové změny a kontrolní skupina tradiční frontální metodou. Postoje žáků byly zjišťovány pomocí dotazníku. Výzkumem bylo zjištěno, že přírůstek vědomostí a dovedností žáků v oblasti změn skupenství, retence těchto vědomostí a dovedností ani vybrané postoje k dané metodě výuky nebyly u žáků kontrolní a experimentální skupiny statisticky významně odlišné. Dále byla zjištěna vysoká variabilita výsledků výuky na jednotlivých školách a rovněž prakticky totožné výsledky dívek a chlapců v experimentální skupině.



Annotation:

The goal of this article is to present the results of a pedagogical experiment carried out in the first half of the year 2009 at four gymnasiums (general academic high schools) in the Northern Moravia region: in Orlová, Karviná, Třinec and the Wichterle gymnasium in Ostrava. The research sample included 336 pupils from 12 classes. The aim of the experiment was to compare the learning outcomes of computer-based instruction with traditional frontal instruction of physics on the subject of phase changes. This research problem was tackled by a pedagogical experiment involving two groups of pupils - an experimental group learned via computer-based instruction, while a control group via frontal teaching with the same teacher and for the same number of lessons. At the beginning and at the end of the expe-riment the pupils‘ knowledge was examined by a didactic test with 24 closed items. Pupils‘ attitudes towards both instruction methods were examined by a questionnaire based on Likert‘s scale with seven degrees.
The research revealed that differences in the increase in pupils‘ knowledge of the subject of phase changes, retention of this knowledge and attitudes towards the instruction metho d between the two groups were not statistically significant. The research also revealed a high variability of learning outcomes within schools and also large differences between individual schools. The results of girls and boys in the experimental group were almost identical, and the same applies to their attitudes. Boys (somewhat surprisingly) did not prefer computer-based instruction to any statistically significant degree. The pupils in both groups evaluated the instruction of physics (in the categories of how dar it was fun, how far it stimulated interest in the subject, and how easy it was to learn), neutrally to mildly p ositi-vely. The software itself was recommended by pupils and teachers as a suitable complement to phase change isntruction and is accessible from Internet for free.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}