Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2011 -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Soutěže a soutěženi v hodinách matematiky z pohledu žáků a pedagogů
(EN) Competitions and Competing in Maths Lessons from the Point of View of Pupils and Teachers

Strana / Page: 33-44
Autor / Author: Krejčová, E., Vosyková, B.
Klíčová slova / Key words: didaktika matematiky, 1. stupeň ZŠ, metody a formy práce, skupinové a kooperativní učení, soutěž, didaktická hra, setření
didactics of mathematics, primary-school level, methods and forms of work, group and co-operative learning, competition, didactic game, research

Anotace:

Příspěvek vychází z přesvědčení, že jedním z prvořadých předpokladů dobrých výsledků vyučování je získání zájmu žáků, aktiv izace jejich myšlenkového úsilí. O tom rozhoduje nejen charakter předmětu, ale především postoj učitele - uplatňované metody a formy práce. Jedním z diskutovaných přístupů z pohledu některých pedagogů je zařazování soutěží. Tyto názory se snažíme konfrontovat s realitou v rámci setření v podmínkách vyučování matematice na 1. stupni ZŠ. Sledujeme postoje učitelů, ale především stanoviska žáků k této aktivitě.



Annotation:

The paper is based on the belief that one of the most important conditions of good results in the teaching-learning process is getting the pupils interested, and activation of their efforts to think, s. This is influenced not only by the character of the subject but mainly by the attitude of the teacher - the methods and forms of work used. One of the approaches discussed from the point of view of the teachers is the technique of including competitions into the learning process. We tried to compare these opinions with reality - under the conditions of teaching mathematics at primary school level. We observed teachers‘s attitudes but mainly pupils‘ opinions of these activities.
The paper presents the results of the re-search among pupils of 1st up to 5th grades of primary school (age 6 to 11). The pupils addressed (1,119) tried out team and individual competitions and in the form of a questionnaire expressed their opinions (I like, I don‘t know, I don‘t like) of both types of competitions as well as of competitions in mathematics generally.
Even though we have to be careful in drawing general conclusions, some of these findings may be supposed to have wider validity.
First and foremost, pupils seen to very interested in competitions in maths lessons very much. They prefer team competitions (76 per cent) to individual ones (48 per cent).
Moreover, pupils‘ experience from team competitions can be used in their real lives.
At the same time teachers (57) expressed positive attitudes to competitions and competing in the teaching-learning process - teachers‘ reflections were part of the research. They agree (97 per cent) that the activities observed increase the performance motivation of the pupils, who then learn with greater attention and more effective results.
We can conclude that the proven interest of pupils in competitions and competing in the teaching-learning process, and attitudes of the teachers towards these activities and their didactiv benefits, could be an incentive for their wider use.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}