Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1971 -
Otázky a názory Questions and opinions

(CZ) Otázky vztahu žiackeho a pionierskeho kolektívu
(EN) Questions of the Relationship of Groups of Pupils and Pioneers

Strana / Page: 769-785
Autor / Author: Kováčik, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This article deals with some questions concerning the relationship of groups of pupils and pioneers, especially the problem of the primary group and its formation at school and in the Pioneer Organization, then the problem of homogeneity or heterogeneity of members’ age in the Pioneer group, the problem of co-education in Pioneer sections and the problems involved in the relationship of a class of Pupils and a section of Pioneers. The bulk of the work of Pioneers is carried on in Pioneer teams. The Pioneer team is the basic group in the Pioneer Organization. It should not be set up formally, but it should respect the spontaneous bonds of friendship between individual members, provided they are positively motivated and appropriately directed by the section leader and the elected organs of the Pioneer section. In placing pioneers into individual teams the decisive factors are: common activities and a common goal, their quality being evaluated from the point of view of society as a whole, provided personal interests are sufficiently respected. In that case the formation of the group will not get bogged down at the level of the basic group, but pre-requisites are created for the formation of a higher group characterized mainly by the fact that its interests and objectives result not from the simple contact between individual members of the group, but from a deeper social synthesis and therefore are of greater value from the national point of view. A group made up of pupils in a class cannot be identified with a group made up of members of a Pioneer section, but one cannot unequivocally deny the existence of such Pioneer sections whose members belong to one and the same class at school, because the school provides the pre-requisites for a successful operation of such sections. Above all, it is a question of personnel, technical and organizational conditions of the operation of Pioneer sections.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}