Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1971 -
Studie Studies

(CZ) Vyučovací prostory pro nové pedagogické metody
(EN) New Schools for New Теасhing Technology

Strana / Page: 921-934
Autor / Author: Karfíková, S.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Nobody doubts the usefulness of the new instructional media and methods but one important question is seldom considered. Will our present-day schools be adaptable to the needs of future educational systems? There is, no doubt, a lag between highly developed instructional technology and the evolution of school building designs. One way to improve it is a high flexibility of the school building design adaptable to the future needs that we know of or even the needs that are still unknown to us. In analysing the space requirements tor the progressive flexible school one should first consider the most important trends in leaching methods and means: 1. Differentiation and individualisation, group teaching, disappearing of grades and classes. 2. Programmed learning, using programmed books or teaching machines, formation of an instructional materials centre in schools. 3. Utilisation of audiovisual equipment and materials, TV, and laboratory type of instruction. 4. Team-teaching by a group of specialised teachers. It seems that none of the four trends could be fully applied in traditional classrooms of 6.60X9.00 metres (22 by 30 ft). For differentiated group teaching the traditional classrooms are too narrow. The daylighting is uneven and too directional from the left side to be suitable for free grouping. Programmed learning could be used in today’s classrooms fairly well with the exception of electrically powered teaching machines which are better placed in the information resource centre of the school equipped with special study boxes — carrels. The- audiovisual means require generally some regulation of the daylight when using the overhead, film or slide projector. A radical change may come if TV becomes an essential part of the teaching process. A new shape of the classroom might develop, having convergent or similar forms. Even square-shaped classrooms are an improvement on today’s oblong ones. The team-teaching means that not only the children are differentiated according to their capabilities, but the teachers too. This method will probably have the greatest influence on the change in school design; It couldn’t be applied in traditional schools at all. Either folding or sliding walls have to be used to create alternately large or small rooms. Or still more radically, t a school without walls is created, the so-called ≫open-space-school≪. This kind of school has of course special requirements for the physical environment which has to be of a highly sophisticated order. The influence of the changing teaching technology could be seen on the examples of California schools, shown at the exhibition of US-teaching techniques in Moscow last year. These examples show a good cooperation between the pedagogue, the architect and the authorities, which is always the precondition for successful planning.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}