Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1970 -
Studie Studies

(CZ) Problém zákona vývojových skoků v myšlení dětí ve věku 9—15 let
(EN) Problem of the Law of Development Leaps in Children’s Manner of Thinking from 9 to 15 Years of Age

Strana / Page: 581-606
Autor / Author: Langer, S.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Using the method of pointing out the main ideas of short articles, the author has found the development curve of the manner of thinking, which was marked by a conspicuous change at about 12 years of age. The number of children ranged from 54 to 71 each age group. He has also given a mathematical model of this psychic development curve, which resembles the mathematical model of the organic development curve of G. Backman and F. Hercik. But unlike their models, this one represents a superposition of two logarithmic functions. The author disagrees with those who use intelligence development curves, which are continuous and without conspicuous leaps, to prove the non-existence of development leaps in the manner of thinking. Intelligence development curves, which result from testing children’s intelligence, are based on the number of correct solutions in each age group. Therefore the development of thinking cannot be ascertained on the basis of such results. Using the dispersion analysis according to N. A. Plochinski, the author has found a statistically important share of the age factor. Pupils solved problems with action factors more successfully than problems with descriptive factors. It was not until about the age of 15 years that the difference in difficulty was levelled. There appeared to be certain differences between, boys and girls. Where boys show an increase in ability; girls show stagnation, and the other way about. But these differences were not statistically important. The author has found out the following stages in the development of thinking;
1. No generalization. Giving the main points of an article, pupils use random notions and sentences without any inner connection with the theme in question. This stage culminates at about 9 years of age.
2. Excessive generalization. It culminates at the age of about 13 years.
3. Correct generalization. This stage culminates at about 15 years of age, or sometimes later.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}