Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/1978 -
Studie Studies

Page: 195-209
Author: Hrabal, V. jr.
Key words:

Annotation:

In present-day psychological literature there is a number of various motivation theories aiming to clarify the basic principles of the motivation of human behaviour. A useful application of these theories in educational psychology, however, has not yet been adequately elaborated. Therefore it is the aim of this article to give at least a partial synthesis of some of the latest and some of the traditional findings in the field of the motivation of school performance so that they can be used both in theory of education and in school practice. Motivation factors influencing the pupil’s school performance are classified here from the viewpoint of internal and external conditions under which the school performance takes place. The author goes on to mention briefly some negative motivation influences which have an adverse effect on the pupil’s school performance. The basic internal motivation variables influencing the pupil’s school performance are considered to be the needs, especially cognitive, social and achievement. External conditions in this phase are reduced to school marks and rating, rewards and punishments. The concluding part of the article deals with frustration, psychological conflict and excessive motivation. Although this is an obvious reduction of a broad scale of motivation influences, this classification enables us to penetrate more deeply into the problems involved and thereby to adopt a more differentiated approach to individual pupils.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}