(CZ) Interpretace některých didakticko-matematických jevů u studentů učitelství a u učitelů matematiky
(EN) The Interpretation of Some Didactico-Mathematical Phenomena among Teacher Training Students and Mathematics Teachers
Autor / Author: Stehlíková, N.
Klíčová slova / Key words: video, didaktické znalostí obsahu, učitelé matematiky, studenti učitelství, interpretace, didaktika matematiky
video, pedagogical content knowledge, mathematics teachers, student teachers, interpretation, mathematics education, ability to notice
Článek se zabývá schopností všímat si („ability to notice“), která zahrnuje identifikaci dídaktícko-matematíckých jevů a jejích interpretaci, a která je chápána jako součást didaktických znalostí obsahu. Je popsán výzkum se 119 účastníky, studenty učitelství a učiteli matematiky, kteří vyplňovali dotazník týkající se šesti videoukázek z hodin matematiky. Byla použita metoda nedokončených vet. Získaná data byla analyzována kvalitativním i kvantitativním způsobem z hlediska a) interpretací jednotlivých ukázek, b) rozdílů mezí studenty a učiteli. Ukázalo se, že pro obe skupiny je důležitá aktivizace žáků ve výuce. Jen v malé míre si všímali a komentovali detailnější didakticko-matematické jevy. Kromě jedné byly ukázky hodnoceny značně odlišně, i když rozdíly mezi učiteli a studenty nebyly výrazné.
Annotation:
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: