Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1978 -
Studie Studies

(CZ) Dynamika soustavy studijních oborů středních odborných škol
(EN) Dynamism of the System of Study Branches at Secondary Vocational Schools

Strana / Page: 287-296
Autor / Author: Hudcová, H.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Social requirements concerning experts with complete secondary education are reflected both in the content and in the organisation and administration of the educational process as well as in the system of study branches at Secondary Vocational Schools. The development of the system of study branches is a complex process, which is influenced by a number of factors, but especially: 1. by the national economy and the speed of its development in each of its sectors, 2. by the educational system and the secondary vocational school system as one of its components and 3. by tradition. The first of these factors has an accelerating influence on the development of the system of study branches while the other two factors have a retarding influence. The retarding factors of the development of the system of study branches have a significant stabilising function. In the development of the system of study branches there are two principal tendencies operating against each other: we can observe on the hand a horizontal differentiation and on the other hand the tendency to integrate study b ranches so as to form study branches of a broad professional profile, with both these tendencies reflecting the requirements of social practice. They reflect the operation of social requirements of a different character: objective nation-wide requirements, and immediate social practice in individual branches of the national economy. In the advanced socialist societies the trend of the development of the system of study branches is towards the formation of study branches of a broad professional profile. The mechanisms of the dynamism of the system of study branches are mostly known nowadays, but a number of important questions still remains unanswered.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}