Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1977 -
Studie Studies

(CZ) Intelektové schopnosti patnáctiletých žáků různého sociokulturního prostředí
(EN) Intellectual Abilities of Fifteen Years Old Students from Different Socio Cultural Environment

Strana / Page: 411-426
Autor / Author: Novák, Z., Pstružinová, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

A research in intelligence of students of Czechoslovak basic nine years school was made by Amthauer’s Test of intelligence structure (T-S-I) on a sample of 367 students of seventeen ninth grade classes — located in five different types of communities. The research was based on so called socio- psychical theory of intellectual abilities which, according to this point of view, are developing from a genetic code and inborne components by means of activity in socially conditioned environment. The way and weigh of this social influence was proved by results of research, which offer clear dependence of students’ intelligence profile on socio-cultural background of particular schools. This influence is mostly stimulative [in comparison of our results with the test norm) but partially causes retardation too. When analysed in more detail way it appears that socio-cultural background forms the structure of intelligence mainly and its influence is strongest in so called verbal ability of students. When measured on the scale rigidity — flexibility, the thinking of students gave also a show of some relation to their socio-cultural background. Besides higher rigidity found in less communities the rigidity of thinking rose in big cities too. The relation of test results and school grades was slightly more significant than usually. On the level of individuals however this comparison proves remarkable differences — caused by personal features of students and teachers as well.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}