Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
3/1976 -
Studie Studies

Page: 257-266
Author: Průcha, J.
Key words:

Annotation:

The article deals with the fundamental problems concerning the methodology of making prognoses as to the content of education. The problems involved are those of the so-called didactic prognostication, which is defined as a component of pedagogical prognostication dealing with the making of models of prospective education projects (educational aims, subject- matter, etc.) for each stage of education and for each subject. In the first part of the article the results achieved so far in this field are evaluated, mainly on the basis of works published in the Soviet Union. An analysis is given of the following problems of a methodological kind: (1) What is the starting point for didactic prognoses? (2) What is the objective and the purpose of didactic prognoses? (3) What methods are suitable for making didactic prognoses? It is pointed out that didactic prognostication is part of the basic research. The principal tasks assigned to didactic prognostication orientate this sphere of pedagogical research to making recommendations applicable in practice as well as to theoretical and methodological enrichment of general didactics and general pedagogy. In the second part one particular kind of methodological approach to didactic prognoses is explained, which is done on the basis of certain researches carried out by the Pedagogical Institute of the Czechoslovak Academy of Sciences in the 1971—1975 period. It gives (1) analytical foundations of the given didactic prognoses, (2) the content structure of the prognoses. These results will be followed up by planned prognostic researches at the above-mentioned Institute; these researches will be directed at the creation of models of prospective education systems and their experimental verification.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}