Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1976 -
Studie Studies

(CZ) K metodologii prognóz v oblasti didaktiky
(EN) On the Methodology of Prognoses in the Field of Didactics

Strana / Page: 257-266
Autor / Author: Průcha, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The article deals with the fundamental problems concerning the methodology of making prognoses as to the content of education. The problems involved are those of the so-called didactic prognostication, which is defined as a component of pedagogical prognostication dealing with the making of models of prospective education projects (educational aims, subject- matter, etc.) for each stage of education and for each subject. In the first part of the article the results achieved so far in this field are evaluated, mainly on the basis of works published in the Soviet Union. An analysis is given of the following problems of a methodological kind: (1) What is the starting point for didactic prognoses? (2) What is the objective and the purpose of didactic prognoses? (3) What methods are suitable for making didactic prognoses? It is pointed out that didactic prognostication is part of the basic research. The principal tasks assigned to didactic prognostication orientate this sphere of pedagogical research to making recommendations applicable in practice as well as to theoretical and methodological enrichment of general didactics and general pedagogy. In the second part one particular kind of methodological approach to didactic prognoses is explained, which is done on the basis of certain researches carried out by the Pedagogical Institute of the Czechoslovak Academy of Sciences in the 1971—1975 period. It gives (1) analytical foundations of the given didactic prognoses, (2) the content structure of the prognoses. These results will be followed up by planned prognostic researches at the above-mentioned Institute; these researches will be directed at the creation of models of prospective education systems and their experimental verification.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}