Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
6/1976 -
Studie Studies

Page: 677-687
Author: Langer, S.
Key words:

Annotation:

The author ascertained various personality signs and traits by means of questionnaires filled in by class teachers about their pupils. Each age group included 95 boys and 95 girls. The author tested reliability in each age group by comparing odd and even results by means of X2 values. Agreement was statistically significant everywhere on the level of 5 per cent. Through comparing results and also by means of X2 values the author was trying to find out statistically significant differences between boys and girls in each age group. Boys proved to be livelier, more restless and had more conduct offences than girls. Girls, on the other hand, proved to have a more sensitive approach towards people, to be more active and painstaking during classroom instruction and had a better attitude towards mental work (learning). Another thing that appeared was that children’s mothers visited the school more frequently than fathers and also took better care of their children’s appearance than fathers did. Development curves of the children’s personality traits have two peaks of maximal occurrence of a sign one of them at junior school age, the other at middle school age. Teachers do not have uniform criteria for the appraisal of pupils in different age groups. Teachers appraised pupils from 10 to 12 years old as being furthest below average from the point of view of knowledge and intellectual level. In this age group they overrated girls, whom they appraised more often as being above* average, and underrated boys, whom they labelled more frequently as below average. This work may be regarded as a contribution to the theory of knowledge in the field of development psychology, where age distinctions between boys and girls have not everywhere been taken account of so far and where the course of development of some personality signs is disregarded altogether.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}