Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1976 -
Studie Studies

(CZ) Vývoj některých vlastností osobnosti 7—151etých dětí z hlediska hodnocení učitelů
(EN) Development of Some Personality Traits of 7 to 15-Year-Olds from the Viewpoint of Teachers’ Appraisal

Strana / Page: 677-687
Autor / Author: Langer, S.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author ascertained various personality signs and traits by means of questionnaires filled in by class teachers about their pupils. Each age group included 95 boys and 95 girls. The author tested reliability in each age group by comparing odd and even results by means of X2 values. Agreement was statistically significant everywhere on the level of 5 per cent. Through comparing results and also by means of X2 values the author was trying to find out statistically significant differences between boys and girls in each age group. Boys proved to be livelier, more restless and had more conduct offences than girls. Girls, on the other hand, proved to have a more sensitive approach towards people, to be more active and painstaking during classroom instruction and had a better attitude towards mental work (learning). Another thing that appeared was that children’s mothers visited the school more frequently than fathers and also took better care of their children’s appearance than fathers did. Development curves of the children’s personality traits have two peaks of maximal occurrence of a sign one of them at junior school age, the other at middle school age. Teachers do not have uniform criteria for the appraisal of pupils in different age groups. Teachers appraised pupils from 10 to 12 years old as being furthest below average from the point of view of knowledge and intellectual level. In this age group they overrated girls, whom they appraised more often as being above* average, and underrated boys, whom they labelled more frequently as below average. This work may be regarded as a contribution to the theory of knowledge in the field of development psychology, where age distinctions between boys and girls have not everywhere been taken account of so far and where the course of development of some personality signs is disregarded altogether.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}