Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1969 -

(CZ) K pojmu jazykového učiva v cizojazyčném vyučování
(EN) Some Remarks on the Concept of the Subject Matter in Foreign Language Teaching and Learning

Strana / Page: 697-703
Autor / Author: Choděra, R.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author begins by giving a brief explanation of the pedagogical concept of »subject-matter«. Subject-matter is of a supra-individual nature. It only comes individualized in the teaching-learning process. Subject-matter is social knowledge which the pupil acquires under the guidance of a teacher (in case of self-taught learners without a teacher). The subject-matter undergoes several transformations, each of which being connected with a different representative. If in the first phase the bearer of the subject-matter is a scientist-specialist, a scientist-educationist and the textbook writer, in the second phase the pupil and the teacher, then in the third phase the subject-matter is borne by man as a subject of practice. The second part of the article explains the actual concept of language subject- matter: it is knowledge in a foreign language which the pupil acquires under the teacher's guidance. Knowledge on the lexical level is e. g. the vocabulary given by the curriculum, on the grammatical level it consists in grammatical forms or constructions prescribed by the curriculum. The theory of language is not, strictly speaking, part of the subject-matter. Then an explanation is given of the difference between language as a practical subject and language as a theoretical subject and some remarks are made concerning the problem of the aims in regard to the subject-matter in a practical language subject. The question of the subject-matter is not an academic one, it is not a matter of futile theorizing. The clarification of this question may immediately have great practical results. It includes the questions of curricula, methodological processes, evaluation, etc.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}