Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1969 -
Studie Studies

(CZ) Překonávání poznatkového atomismu integračními tendencemi ve vyučování
(EN) Overcoming the Atomism in Knowledge by Integrating Tendencies in Teaching

Strana / Page: 839-849
Autor / Author: Kořínek, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This study is a specimen of one chapter from a book to be published shortly: »Topical Theoretical Problems of Pedagogy« by a team of authors headed by J. Skalková. The author develops in it the ideas of the preceding chapter dealing with encyclopaedism and atomism in knowledge, which appears in the conception of subjects and their mutual relationship. He proceeds from the integrating tendencies, which are characteristic for the development of modern science, and points out the consequences this fact has for the conception of the selection of subject-matter and for the approach to, and the organization of, the teaching process in general. He finds that encyclopaedism in knowledge is being gradually overcome by a new approach to the selection of the subject-matter and atomism in knowledge is being overcome by the integrating tendencies in the teaching process. The author wants to contribute to the clarification of these tendencies by finding out how these tendencies have made themselves flet up to now in their various forms both in pedagogical theory and in school practice. In their variety and diversity (in terminology, too) the author is trying to differentiate basic trends in which these integrating tendencies have been felt and are still being felt. He distinguishes »whole« efforts in teaching (the starting point being whole and form psychology), concentration of teaching (he includes here also consolidation of teaching) and the attempts at structurization of the subject-matter and problem teaching (based on the modern theory of learning). It is characteristic of the development of these integrating tendencies, the author points out, that in the past they made themselves predominantly felt in teaching methods and the organizational forms of teaching. It is only in the subsequent development and especially at the present time that those tendencies have gradually prevailed in which tnbse factors are organically linked up also with the integration of the content of teaching. In conclusion of the study the author points out that the above-mentioned trends have been applied especially in the practice of the initial teaching stage. It is understandable that their application has always been in close connection with the basic conception of the content, the methods and the organization of instruction, with the psychological approach to the child, with questions of world outlook, and the like. Any failure of any of these conceptions when put in practice was due, as a rule, to the fact that they were made absolute and were regarded as a universal principle.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}