Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1965 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) K problematice kolektivní výchovy žáků mladšího školního věku při jejich přechodu na vyšší stupeň školy
(EN) The Problems of Collective Education of Junior Schoolchildren When they Pass to a Higher Type of School

Strana / Page: 23-31
Autor / Author: Kasl, K.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author has focused his research on the collective education of pupils during their passage from the system of education carried out by one teacher (from the 1st to the 5th grade) to the system of educational work being carried out by several teachers (from the 6th to the 9th grade of the Basic School). He has laid down a working hypothesis that in this period an important part ought to be played by the pupils’ committee, before the new formmaster is able to start with individual educational influence. He has carried out his research at schools in Prague as well as in the country. For several years he has followed the collective education in the 5th as well as 6th grades, especially in certain characteristic periods (in the second half of the 5th grade, at the beginning of and throughout the 6th grade). He has concerned himself especially with the shaping of relationships among pupils and the position of the pupils’ committee in the class under the educational guidance of the pioneer leader and the formmaster. These situations are supplemented by an analysis of the research material. He comes to the conclusion that collective education of junior schoolchildren is successful if there is systematic work with the pupils’ committee. Under the conditions of education of 11 to 15 year old pupils by several teachers collective education meets with difficulties, resulting mainly from the variety of educational influences of the teachers concerned. The work with the pupils’ committee is the formmaster’s concern. Without his tactful guidance the committee does not fulfil its function in the collective. The author points out suitable opportunities for educational work with the pupils’ committee as early as the lowest grades of the Primary School.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}