Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1965 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) K některým teoretickým problémům zvyšování účinnosti vyučování v socialistické škole
(EN)

Strana / Page: 434-471
Autor / Author:
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This study deals with some theoretical problems concerning the raising of the effectiveness of education at the socialist school. In the first part viewpoints criteria are formulated for judging the effectiveness of education. In the first place the results of optimum instruction at the socialist school are characterized. Stress is laid on the unity of basic theoretical and practical pieces of knowledge acquired and the skills of a concrete and more general nature, of mastering the ability to think independently, to search and discover, to learn and work, of shaping and reinforcing the scientific world outlook and moral and character traits of the man of the socialist epoch. These educational results are to be achieved with the utmost time economy, with optimum efforts being exerted by pupil, teacher and society as a whole, and with the optimum number of pupils in a class, who form an optimum heterogeneous group, suitably combined with a homogeneous group. In conclusion of this part emphasis is laid on the principle of being exacting, which is applied with regard to the pupil’s as well as the teacher’s work, and the principle of socialist optimism and humanism, which is to characterise all life in a socialist society. The second part of the study deals with some theoretical and practical problems connected with searching for ways and means of achieving greater effectiveness of education. The starting point is the assumption that if education at the socialist school in the abovementioned conception is to be more effective, it will not do to improve only certain aspects of the educational process, but education as a whole, the whole system of education. The study goes on to characterize some elements (aspects) of the educational process (the subject-matter, the work of the teacher and the work of the pupil, the aim of the instruction, its conditions and means) and to search for fundamental relationships between them. Some aspects of these relationships are characterized by means of principles. The study deals in detail with the principle of the unity of moderness, progressiveness of educational aims and their tradition, the principle of integration and differentiation, the principle of the unity of theory and practice, the open and closed (compact) system, the principle of the unity of social, collective and individual interests and needs, the principle of the unity of the teacher’s leading role and the pupil’s activity and independence. At the same time it is pointed out which of these problems are being verified at the experimental school of the Educational Institute of the Czechoslovak Academy of Sciences.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}