Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1965 -
Psychologie Psychology

(CZ) Problémy aktivace a motivace v sociálním učení při výchovném procesu
(EN) The Problems of Activating and Motivating Social Instruction in the Educational Process

Strana / Page: 706-732
Autor / Author: Linhartová, V.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author analyses some questions of social instruction of a group of pupils in class or at a school club. The analysis is made from the point of view of pedagogical psychology. Special attention is paid to questions of activating and motivating with regard to moulding the pupil’s personality, and to questions of a new psychological conception of instruction — especially social instruction — in relation to the educational process (mainly educational work other than classroom instruction). The result of instruction is not only the formation of skills and knowledge, but the formation of the whole personality. Some conditions of interiorisation and stabilisation of motives and interests in group activities of pupils are studied in connection with imitation, tree play, various forms of instructional and hobby activities. Active participation in the organisation and work of the group has a substantial influence on the strengthening of motives; this is connected with developing the pupils’ consciousness of collective relationships and of themselves. Age differences of the pupils are also taken into account here. The necessary starting point for individual approach must be the fact that the general Intelligence of the pupils becomes differentiated in the course of their mental development, and the fact individually varied specific abilities and interests are becoming more and more prominent. The education aims of the school and those of after school and out of class work with children are to be identical. The latter kind of educational work proceeds from the idea that here, too, the children are being taught; but it is teaching by free play, entertainment and hobby activities. Therefore the content, forms and methods of children’s activities are also different from classroom activities and have ai specific character of their own.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}