Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1968 -
Padesát let československé školy a pedagogikyFifty Years of Czechoslovak School and Pedagogy

(CZ) Problémy předškolní výchovy
(EN) Problems of Pre-School Education

Strana / Page: 653-666
Autor / Author: Bartušková, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The period of the origin and the beginning of the development of the independent state of Czechs and Slovaks was one of clashes and crystallization of ideas as to the conception of pre-school education and the aims the pre-school establishments were supposed to serve. Looking back to a more remote past, one can see what trends and tendencies influenced their origin and development. At the beginning of the 20th century the trend of the reform movement was shaped by Anna Süssovdá and Ida Jarníková. The fifth congress of the Czech nursery school teachers in 1908 gave a definite form to the content of this movement and determined the development of the nursery school as an independent educational establishment, distinct from the initial stage of the primary school. The conception of pre-school education took shape during the work on the Nursery Schools Bill, the implementation of which, however, was impossible in the first republic. In a public inquiry concerning certain fundamental problems of nursery schools and as to who should be responsible for setting them up and running them the conception of pre-school education was formulated by Professor Jan Uher. He regarded a purposeful system of pre-school education as an important component of national culture. The work on the Bill involved, on the one hand, an appraisal of the state of pre-school education in our country as given by statistical data collected before December 31st, 1923, on the other hand a comparison with the situation of preschool education in fifteen other countries. In spite of the failure to give nursery schools a legal status, the first thirty years in the development of Czechoslovak pre-school education represent a period of creative work. It is marked by a search for its own ways and trends, and also by a co-operation with theoretical workers in different fields. This voluntary theoretical and practical co-operation represented a substitute for the work in the field of the theory of pre-school education, which did not exist as a separate field then, having neither specialist workers of its own nor a department for them to work in. The second, twenty-year period, begins with an important milestone. The Education Act providing for the establishment of a uniform system of education incorporated for the first time the nursery school into the Czechoslovak system of education. An intensive development of pre-school establishments met with a lively response on the ‘part of the public. In the qualitative development, however, there appeared some shortcomings caused by an uncritical adoption of foreign models, transferred into different conditions without preliminary verification. The working out of curricula required a lot of efforts and time, and it was done even at the expense of the actual research work. Pre-school education would benefit from a broad discussion which would be joined by theoreticians from various fields who are in any way concerned with the child of the pre-school age.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}