Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1990 -
Studie Studies

(CZ) Vzdělávání učitelů ve Spolkové republice Německo
(EN) The teachers’ education in the Federal Republic Germany

Strana / Page: 871-586
Autor / Author: Váňová, R.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The essay is a characterization of the conditions of education in the Federal Republic Germany, in principle all teachers in the FRG are prepared for their profession at unoversities. Their education is organized according to the categories which respond to individual types of schools. The length of the education is different and depends on the teacher’s category, taking 6-12 terms. Organizationally the preparation is divided into two phases. The first phase, the so called study, is predominantly theoretical. It is formed by the study of the subjects of aprobation, the so called basic sciences (education, philosophy, psychology, political sciences), somewhere also by the practice. The study is finished by the first state examination. It is organized and carried out by the universities. The second phase, the so called „Referendiat“, is above all practical. At selected schools the students take part in all the teacher's activities and generalize the knowledge acquired in seminars. The „Referendiat“ is completed by the 2nd state examination, this being the qualification and functional presumption. It is organized and realized by the organs of the school authorities. Further on, the teachers’ education is predominantly carried out through the courses, the function of that education being the innovation, and is obligatory for all teachers. Its conception and content are much discussed in the Federal Republic Germany. Its further advance will evidently exploit the mass media. The major problems of the contemporary teachers’ education are seen in 1. education according to the types of schools, 2. in the two- phases education, 3. in an unsufficient connection of the theoretical and practical compounds of education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}