Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2015 -
Metodologická studie Methodological Study

(CZ) Využití mentálních map v pedagogickém výzkumu: metodologické souvislosti
(EN) The Use of Mental Maps in Educational Research: Methodological connections

Strana / Page: 57-74
Autor / Author: Jirásek, I.
Klíčová slova / Key words: mentální mapy, hermeneutika, interpretace, symbol, metodologie
mental maps, hermeneutics, interpretation, symbol, methodology

Anotace:

Příspěvek rekapituluje zahraniční přístupy při pedagogickém využívání mentálních map a možnosti jejich výzkumného užití. Poukazuje na ne zcela dostatečné využívání tohoto nástroje v českém pedagogickém výzkumu. Kromě informace o komplexní možnosti kvantifikace mentálních map (skórující systém MMAR – mind map assessment rubric) obrací pozornost zejména ke kvalitativní analýze mentálních map jako k možnosti získat hlubší porozumění zkoumaným fenoménům. To však předpokládá opuštění pozitivisticky orientovaných cílů výzkumu a ochotu opřít se o fenomenologické a hermeneutické principy interpretace, nevyhýbající se ani obrazové symbolice. Na případové studii pak poukazuje na možnou interpretaci dvou mentálních map jako možnosti k hlubšímu porozumění zkušenosti účastníka kurzu realizovaného v kontextu neformálního vzdělávání.



Annotation:

This article recapitulates approaches abroad to the educational exploitation of mental maps and their potential use in research. It draws attention to the not entirely adequate exploitation of this tool in Czech educational research. Apart from information on the comprehensive possibilities of quantification of mental maps (the MMAR scoring system) it focuses on the qualitative analysis of mental maps as a way of gaining a deeper understanding of phenomena investigated. This presupposes, however, abandonment of positivistic research goals and a willingness to rely on phenomenological and hermeneutic principles of interpretation, not excluding visual symbolism. Using a case study the article then draws attention to a potential interpretation of two mental maps as facilitating deeper understanding of the experience of a participant on a course organised in the context of informal education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}