(CZ) Kritika současného trendu zavádění computingu do škol
(EN) A critique of the current trend to implement computing in schools
Autor / Author: BRESNIHAN, N., MILLWOOD, R., OLDHAM, E., STRONG, G., WILSON, D.
Klíčová slova / Key words: informatické myšlení, ICT, Spojené království, Irsko, historický vývoj computingu ve vzdělávání, kurikulum, vzdělávací politika
computational thinking, ICT, United Kingdom, Ireland, historical development of computing in education, curriculum, education policy
Computing zažívá znovu ve školství velkou vlnu zájmu, díky kterému je informatické myšlení2 nahlížené jako klíčová dovednost 21. století. V souvislosti s tím je tento předmět včleněný do seskupení vzdělávacích disciplín přírodní vědy, technologie, inženýrství a matematika (STEM). V Anglii, Irsku a mnoha dalších zemích vyžaduje průmysl stále lépe připravené absolventy, schopné poradit si s technologiemi. To vedlo v Anglii k tomu, že už pětileté děti se začínají učit programovat počítače a v Irsku se začaly zakládat počítačové kluby. Skeptici by mohli říct, že to není nic nového. Počítačové kurzy byly zaváděny už v pozdních 70. letech a na začátku let 80., ovšem zájem o ně brzy opadl a naopak nastala vlna zájmu o kancelářské aplikace, multimédia a technologie pro on-line komunikaci, což zpřístupnilo informační technologie, digitální gramotnost a tvůrčí příležitosti všem žákům. Současné znovuzavádění computingu do škol může být kritizováno jako neuvážlivá, nedomyšlená či unáhlená reakce. Je možné, že požadavek na další zavádění computingu do škol pouze vychází vstříc ekonomickým (ve smyslu kapitalistickým) požadavkům trhu na levnější pracovní sílu, a nikoli o posílení (podporu) tvořivosti a zvídavosti žáků. Autoři tohoto příspěvku se snaží ukázat, že bychom měli investovat do pedagogického výzkumu, rozvoje profesních dovedností a vývoje kurikula, abychom zajistili, že navrhované změny budou přínosem pro žáky, a také abychom lépe porozuměli jejich povaze.
Annotation:
Computing is experiencing a resurgence of interest in schools, and this has led to the emergence of computational thinking as a key 21st century skill forming part of the Science Technology Engineering and Mathematics (STEM) agenda. In England, Ireland and many other countries, industry demands better prepared graduates to develop solutions using technology. In practice, this has led to expecting children as young as five to begin to learn to program computers in England and in Ireland to the establishment of computer clubs. The sceptic would warn that we have been here before. Computing courses were first introduced in the late 1970s and early 1980s only to see their decline as the study of office applications, multimedia and online communications technology took over, offering a broader information technology, digital literacy and creative opportunity to all learners. The recent re-introduction of computing may be critiqued as an ill-considered knee jerk reaction. It may be that the call for more computing in schools is simply capital seeking cheaper labour rather than empowerment of learners’ creative and curiosity. This discussion paper argues that we should properly invest in pedagogical research, continuing professional development and curriculum development to ensure that the proposed benefits to learners do accrue and better understand their nature.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References:
Seznam literatury