Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2005 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Rámcové vzdělávací programy - dlouhodobý úkol
(EN) Framework Educational Programmes - A Long-term Task

Strana / Page: 4-19
Autor / Author: Skalková, J.
Klíčová slova / Key words: rámcový vzdělávací program pro základní vzděláváni, rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávám, kompetence, klíčové kompetence,vzdělávací oblasti, vzdělávací obory (předměty), pojetí všeobecného základního a středního vzdělám, tvorba učebních plánů a osnov, pedagogické promýšleni látky učiteli, etapy realizace rámcových vzdělávacích programů


Anotace:

Studie podává analýzu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzděláváni a Rámcového vzdělávacího programu pro gymnaziální vzděláváni. Charakterizuje pozitivní přinos dokumentů a zároveň obsahuje kritické hodnoceni některých jejich stránek. Vysvětluje při tom uzlové pedagogické problémy, spjaté s realizaci rámcových vzdělávacích programů.



Annotation:

The article offers a detailed characterisation of the Framework Education Programme for Basic Education and the Framework Education Programme for Gymnasium (Academic Secondary School) Education. In her evaluation the author is first and foremost concerned to analyse certain positive and progressive premises on which both the documents are based. The essential issue is that of the content of education and not the organisational structure of the educational system. The idea of framework educational programmes as the basis for the creation of specific educational programmes by each school is connected to the premise that schools will become more autonomous. In this way the principle of democratisation is being applied in education. The school is given more freedom, but at the same time it has to take more responsibility for its own decisions. Another important conceptual feature is the accent on the results of teaching, capacity to apply what is leant and to exploit it in practice. The documents seeks to emphasise synthesis, interdisciplinary connections, and a degree of integration of knowledge. At the same time the author points out a number of problems and open questions. Her main criticism is directed against the ways in which the material was prepared. There was insufficient long-term dialogue between the authors of the document and the wider specialist and lay public. Moreover, a number of concepts central to the issue such as basic general education, academic high-school education, and competences undoubtedly required deeper elucidation in the materials. In the author‘s view there are also shortcomings in the educational theory, which devotes little attention to tackling the problem of changes in the content of education from the perspectives of the information and knowledge society and the globalising trends of our time. She argues that the realisation of the school programmes places huge demands on schools and on the pedagogic thinking through of the materials by teachers. In the conclusion to the article she points out that the time allowed for the creation of the school educational programmes is too short, and formulates her own ideas on the phases that ought to lead from the theoretical preparation of the documents to their implementation in practice.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}