Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2003 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Výchova v kontexte sůčasných sociologických a sociálno-filozofických „provokácií“
(EN) Education in the Context of Present-Day Sociological and Social - Philosophical „Provoca tions“

Strana / Page: 359-365
Autor / Author: Kaščák, О.
Klíčová slova / Key words: retroaktívna socializácia, kultúrna gramotnost‘, nezamýšTané důsledky, vedlajšie účinky, reflexivna veda o výchove, rizikové vedenie, edukačný funkcionalizmus


Anotace:

Autor příspěvku zoznamuje čitatelov s niektorými aktuálnymi (prevažne nemeckými) sociologickými a sociálno-fdozofickýmipohybmi, ktoré disponujú určitým ,,dráždivým „ potenciálom pre vedu o výchove, kladli jej často nepříjemné otázky, provokujú ju. Tým by podia neho mohli prispieť k jej efektívnejšej sebareflexii.



Annotation:

The author provides an account of some educational difficulties resulting from the acceptance of certain social processes and from their conceptualisation. The first part of the article deals with the increasing influence of the so-called retroactive socialization impact and of the once secondary socialization instances (the media, the market, sub-cultures) which are considered by the author as a possible major factor in understanding the process of socialization and in the process of socialization in family and in school itself. In the second part, the influence of new reflexive sociological conceptions on the science of education is examined which resulted in the construcion of the so-called reflexive educational science which the author sees as one of the most challenging contemporary educational conceptions. Its analytic tools enable to identify many problems in the present-day educational functionalism, discussed in the final part of the article exclusively in the light of these new sociological conceptions.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}