Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2001 -
Studie Studies

(CZ) Čtyři teze k tématu „změna školy“
(EN) Four theses concerning the „school reform“ theme

Strana / Page: 25-41
Autor / Author: Helus, Z.
Klíčová slova / Key words: nové/vzdělanostní ekonomiky, lidské zdroje, funkční gramotnost, vzděláni a vzděláváni, celoživotní vzděláváni, škola a změna školy, vzdělávací soustava, školské reformy, osobnostní přistup к žákům/studentům, potenciality, učeni, komplexní edukační péče, učitel, kompetence učitelů, specifické zátěže učitelů, učitel jako vůdčí aktér změny


Anotace:

Požadavky na změnu školy mají svoji historii. Vyostruje j e přechod vyspělých zemi na tzv. novou, znalostní ekonomiku. Nutný je ale korektiv, zajišťující antropologickou vyváženost vzděláváni. Pod tímto zorným úhlem je podána charakteristika školských reforem v Evropské unii a jsou charakterizována těžisková témata změn, jimiž by měla v nejbližší budoucnosti projit česká škola, fy tyče né záměry ale nemohou být plnohodnotně realizovány, nebude-li uplatněn osobnostní zřetel v přístupu к žákům/studentům a nebude- li jim věnována komplexní edukační péče. To ovšem předpokládá nový přistup ke kompetencím a zodpovědnostem učitelů. Učitelé se mají všestranně kvalifikovat jako vůdčí aktéři změny školy.



Annotation:

Demands for the reform of school have a history of their own. They are articulated more sharply with the transition of developed countries to the so-called new knowledge- based economy. A corrective is however essential to ensure an anthropological counterpoise in education. It is from this perspective that the characteristics of school reforms in the European Union are presented and the key themes of changes that Czech schools should undergo in near future are characterized. However, the objectives laid out cannot be fully realized if a personal approach to pupils/students is not taken into account and if they are not given complex educational care. Yet, this assumes a new approach towards teachers’ competence and responsibility. Teachers should obtain complex qualification as leading agents in the reform of school.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}