(CZ) Čtyři teze k tématu „změna školy“
(EN) Four theses concerning the „school reform“ theme
Autor / Author: Helus, Z.
Klíčová slova / Key words: nové/vzdělanostní ekonomiky, lidské zdroje, funkční gramotnost, vzděláni a vzděláváni, celoživotní vzděláváni, škola a změna školy, vzdělávací soustava, školské reformy, osobnostní přistup к žákům/studentům, potenciality, učeni, komplexní edukační péče, učitel, kompetence učitelů, specifické zátěže učitelů, učitel jako vůdčí aktér změny
Požadavky na změnu školy mají svoji historii. Vyostruje j e přechod vyspělých zemi na tzv. novou, znalostní ekonomiku. Nutný je ale korektiv, zajišťující antropologickou vyváženost vzděláváni. Pod tímto zorným úhlem je podána charakteristika školských reforem v Evropské unii a jsou charakterizována těžisková témata změn, jimiž by měla v nejbližší budoucnosti projit česká škola, fy tyče né záměry ale nemohou být plnohodnotně realizovány, nebude-li uplatněn osobnostní zřetel v přístupu к žákům/studentům a nebude- li jim věnována komplexní edukační péče. To ovšem předpokládá nový přistup ke kompetencím a zodpovědnostem učitelů. Učitelé se mají všestranně kvalifikovat jako vůdčí aktéři změny školy.
Annotation:
Demands for the reform of school have a history of their own. They are articulated more sharply with the transition of developed countries to the so-called new knowledge- based economy. A corrective is however essential to ensure an anthropological counterpoise in education. It is from this perspective that the characteristics of school reforms in the European Union are presented and the key themes of changes that Czech schools should undergo in near future are characterized. However, the objectives laid out cannot be fully realized if a personal approach to pupils/students is not taken into account and if they are not given complex educational care. Yet, this assumes a new approach towards teachers’ competence and responsibility. Teachers should obtain complex qualification as leading agents in the reform of school.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: