(CZ) Mjt - metoda měření morální kompetence
(EN) Moral judgment test - a method o f measuring moral competence
Autor / Author: Slováčková, B.
Klíčová slova / Key words: morální vývoj, morální kompetence, Lindova teorie, test morální kompetence
Studie je příspěvkem к hlubšímu poznáni morální kompetence dospívajících. Nejprve definuje základni pojmy a poté přibližuje vybraně teorie morálního vývoje (J. Piageta, L. Kohlberga, A. Bandury). Detailněji se věnuje dvouaspektové teorii německého autora G. Linda. Jádrem studie je výklad Lindovy metody Moral Judgment Test. Metoda staví na diagnostice souhlasných a nesouhlasných argumentů, které zkoumaná osoba používá při zdůvodňováni svého řešeni morálního dilematu. Pro pedagogy je Lindova teorie zajímavá i tím, že vyzdvihuje klíčovou roli výchovy a vzděláváni při vývoji morální kompetence dospívajících.
Annotation:
A survey study contributing to a more profound understanding of the moral competence of adolescents. First, basic terms are defined. Selected theories of moral development are then outlined (those by J. Piaget, L. Kohlberg, A. Bandura). The study deals with the dual aspect theory by the German G. Lind in more detail. The crux of the study is represented by a discussion of Lind’s method of the „Moral Judgment Tesť*. The method builds on the diagnosis of pros and cons arguments used by the person tested in justifying his/her solution of moral dilemmas. Lind’s theory is significant for educationists as it emphasizes the key role of education and instruction in the development of moral competence in adolescents.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: