Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2001 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Umění ve škole: jenom“ hra, nebo téma pro reflexi?
(EN) Arts in school: „merely a came or an issue for reflection?

Strana / Page: 525-536
Autor / Author: Slavík, J.
Klíčová slova / Key words: hra, uměni, edukace, habitus, reflexe, metakognice


Anotace:

Článek přistupuje к uměni jako к jedné z „velkých her“ v duchu sociologické teorie jednáni P. Bourdieu. S oporou o Bourdieovu analýzu návyku pro hru (habitus) terna tizuje a rozebírá problém, zda uměni j e pro školu pouze hrou ke zvládnuti, nebo také předmětem к reflexi. Poukazuje na současné metakognitivni trendy ve výchově uměním, které směřuji к tomu, aby uměni ve škole bylo prostředkem jednak к sebepoznáváni žáků, jednak к hlubšímu poznáváni podstatných stránek uměni jako specifické kulturní hry, která se významně podílí na vývoji lidské civilizace.



Annotation:

The article treats art as one of the “big games” in accordance with the sociological theory of action of P. Bourdieu. The term “game” creates a framework for a mutual comparison of various areas on the basis of their analogical link to the common sector of games within human culture. From this perspective, the existence of particular areas of human activities in school - in the form of courses and subjects - is an expression of the extent to which every particular,,big game“ saw its rise in society as to acquire a general legal qualification for social self-reproduction by means of systematic academic education. The typical role of the school towards those games that were already allowed to enter the process o f education is to teach the basic rules of the game to pupils and to attract their interest for it, ie. to work out the game’s habitus. At the same time, this means to manage and overcome culturally and socially unbearable differences between actors/players with different competencies. This “scientific and motivating” conception o f education often results in the loss of the opportunity to place the game itself, or its position amongst other games, as an object of reflection; engagement in a game often causes people‘s failure to recognize certain important aspects o f the game itself and o f its sociocultural context. The question arises whether the school should turn this fact into a theme and make the game itself an object o f educational reflection. The present didactic trend in education by means of arts responds positively to the given question making use of conceptions which are founded on the perspectives of educational constructivism and focus on the development o f the so-called higher-order thinking. Reflection in artistic educational subjects orientates on making arts in school a means to pupils’ self-knowledge, and to a more profound acquaintance with substancial aspects o f arts as a specific cultural game which holds an important part in the development of human civilization. The fact, that the reflective approach supports the legitimity of artistic disciplines in school education is not negligible.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}