(CZ) Další vzdělávání učitelů a vzdělávací politika
(EN) Further teacher training and educational policy
Autor / Author: Kohnová, J.
Klíčová slova / Key words: další vzdělávání učitelů - DVU, školská reforma, rozvoj vzdělávání, instituce, institucionalizace, koncepce DVU, okresní metodik, školní a vyučovací praxe, profe sn í rozvoj učitele, profesionalizace, vzdělavatelé učitelů
Cílem příspěvku j e podnítit diskusi o dalším vzdělávání učitelů. Příspěvek uvádí ve zhuštěné podobě několik okruhů problematiky dalšího vzdělávání učitelů (DVU). Stručně j e charakterizována situace v DVU po roce 1989 a aktivity učitelů při obnově institucionální sítě DVU a v přípravě programu tohoto vzdělávání. Je zdůrazněna potřeba teoretického základu této oblasti vzdělávání, potřeba vědeckého zpracováni podkladů pro tvorbu koncepce DVU. Další vzdělávání učitelů j e v příspěvku zvýrazněno jako významné pro transformaci školy a vyučování. Přehled témat a otázek, na které b ý s e diskuse měla především zaměřit, j e shrnut v závěrečné části „politická a sociální změna a nové zaměření DVU“.
Annotation:
The goal of the contribution is to provoke the discussion about teacher training. The contribution states (in condensed form) several groups of teacher training problems. The state of teacher training after 1989, the teachers’ activities aimed at the renewal of the institutional network and at the preparation of proper programmes are briefly characterised. The need for theoretical background of the mentioned educational areas as well as the need for the scientific use of the data for the reasons of creating the concept is emphasised. At the same time it is emphasised that teacher training is an important part of school transformation. The problems the discussion should be focused on are summed up in the conclusion („Political and Social Changes and the New Trends of Teacher Training“).
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: