(CZ) Pedagogická laboratoř VÚOŠ - experiment a výzva
(EN) Pedagogical research laboratory (VÚOŠ) - an experiment and a challenge.
Autor / Author: Pelikán, J.
Klíčová slova / Key words: pedagogická laboratoř, mezioborový longitudinální výzkum, empirický výzkum, databáze
Stať j e pokusem o stručnou analýzu významného a nejen vnáší pedagogice ojedinělého experimentu mezioborového longitudinálniho výzkumu na jedné škole, probíhajícího v letech 1969 -1990. Kromě geneze pedagogické laboratoře Výzkumného ústavu odborného školství, která tento experiment realizovala, obsahuje článek i základní charakteristiky výstupu nejvýznamnějších šetření zaměřených na zjištění faktoru ovlivňujících utváření osobnosti středoškoláka. Mezioborový hloubkový ýzkum rovněž naznačil určité limity čistě pedagogického bádání. Významný byl i metodologický přínos pedagogické laboratoře, v níž byly vyvinutу i mnohé nové a originální techniky výzkumu sociálních jevů.
Annotation:
The article attempts to briefly analyze an important and not only in Czech context unique experiment of interdisciplinary longitudinal research in one high school that proceeded since 1969 until 1990. Besides the genesis of the pedagogical laboratory of the Research Institute of Professional Education that realized this experiment the article contains basic output characteristics of most important researches focused on basic factors influencing the formation ofthc high school student personality. Interdisciplinary in-depth research indicated certain limits of pure pedagogical research as well. Metodological approach of the laboratory was also important as there were developpcd many new and original techniques of social phenomena research.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: