(CZ) Thanatos a pedagogický proces
(EN) Thanatos and the educational process
Autor / Author: Mikota, V.
Klíčová slova / Key words: Thanatos, libido, non-restrained, vazebný proces
Mezioborové snahy psy choanalyticích pedagogu o zmírněni destruktivity pedagogického procesu se ukázaly být málo účinnými. Většinou vedly к růstu agresivity na straně žáků. Článek se snaží vysvětlit tento je v a poukazuje na novější poznatky o psychoanalytickém principu zvaném Thanatos, kletý je předpokládaným pudovým základem jak agresivity, tak schopnosti abstrakce a tvorby.
Annotation:
Interdisciplinary endeavours of many psycho- analytically inspired educators to reduce the destructive effect of educational processes have proved not to be effective enough. They rather tended to provoke the increase in agressivity of students. The article attempts to clarify this phenomenon and points out to recent knowledge about psychoanalytical principle called Thanatos which represents the alleged instinct basis of both agressivity and the ability to abstract and to create.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: