(CZ) Étos a vzdělání
(EN) Ethos and education
Autor / Author: Eisner, E. W.
Klíčová slova / Key words: étos, kultura, vzdělávací prostředí, kvalita vzdělání, dimenze vzdělání, škola
Publikovaný text je překladem referátu, který přednesl autor jako pozvaný řečník na mezinárodní konferenci Školní klima a étos. Konference byla pořádána Skotským konzultačním výborem pro kurikulum (SCCC) v r. 1994. Referát vyvolal velký ohlas a mezinárodní diskusi v evropských pedagogických kruzích. Byl publikován ve sborníku z konference a v samostatné publikaci SCCC. která zahájila sérii referátů o hodnotách ve vzdělávání. (School Climate and Ethos. Curriculum Conference, Airth Castle, 9-10 March 1994. SCCC 1994, pp. 4-11; Ethos and Education. SCCC 1994.)
Annotation:
Ethos is a term that refers to the underlying deep structure of a culture the values that animate it. Question of ethos in education and the related question of school improvement are very important, because we are concerned with creating schools. Schools that genuinely educate, that do justice to the capacitics of the minds that students possess and the kind of lives that they have the opportunity to ledad. It is the task of schools to provide them with opportunities to lead those lives. The paper concerns systemic and clinical aspects of school improvement. The conceptual structure has five dimenssions: intentional, structural, curricular, pedagogical, evaluative. The quality of education and the nature of the culture in a school are the more fundamental issues then quantitative ones. One of the very important features of education when it is real and deap, is the kind of satisfaction that teachers and pupils experience from taking the journey.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: