Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1993 -
Studie Studies

(CZ) Inovační trendy a impulsy v didaktice cizích jazyků
(EN) Innovation trends and impulses in the Foreign languages didactics

Strana / Page: 333-340
Autor / Author: Choděra, R.
Klíčová slova / Key words: didaktika cizích jazyků, meta-didaktika cizích jazyků, aktivizující metody výuky cizích jazyků, efektivnost


Anotace:

V metodologicky pojatém článku jsou specifikovány možnosti vzniku nové disciplíny v rámci didaktiky cizích jazyku — meta-didaktiky cizích jazyků. Objekty této disciplíny nejsou ontické, nýbrž sémantické. Uvádí se příklad zásad a metod didaktiky cizích jazyků. V článku je dále zkoumána otázka vědní klasifikace a vztahu didaktiky cizích jazyků k jiným vědám. Mimo tradiční bázové vědy — obecnou didaktiku, lingvistiku a psychologii je uváděna i ekonomika vzdělání, zejména pak z hlediska kategorie efektivnosti.



Annotation:

The following innovations are characteristic for the contemporary foreign languages didactics: the expansion of sugestopedic approaches, the intemsifying of personality factors in acquiring a foreign language, the origin of new models of the learning- teaching a foreign language, such as The Silent Way and others, the extending of the imitation modeling, the reinforcing of the problems teaching and creativity elements, the expanding of the group forms work, of achievements and items of knowledge of the didactical technology. Those innovation stimulations led the author to the project of the so called activation methods of the foreign languages teaching.
The author expresses his opinion that the time has come to constitute a new discipline — the meta-didactics of the foreign languages. He understands it as the selfgetting- to know of the forcing languages didactics itself. The meta-didactics of foreign languages is a compound of the foreign languages didactics in a broader sense, it is the theory of that didactics in a narrower sense, the principle of the language consciousness specifics is characcrized here, further on linguistics, psychology and the general didactics as the supporting sciences of the foreign languages of the foreign languages. A non- traditional intepretation of the effectivity category is presented, in which, according to the author, the entire problems of the foreign language didactics in their totality are being projected. In the conclusion of the essay the aplication of the deontic logics on the sciences of the type of the education as such is mentioned.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}