Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1992 -
Studie Studies

(CZ) Věda, výzkum a rozvoj vzdělanosti
(EN) Science, research and the development of the education

Strana / Page: 31-44
Autor / Author: Müller, K.
Klíčová slova / Key words: výzkum a výuka, vzdělávací úloha vědy, institucionalizace vědy, vědění a vzdělanost


Anotace:

Demokratizace technologicky orientovaných společností souvisí s růstem sociální úlohy vědění a jeho kulturních zdrojů. Vyvolává potřebu přehodnotit vztah výzkumu a výuky, vzdělávací úlohy vědy i pojetí vzdělanosti. Stať rekonceptualizuje z hlediska současných zkušeností vztah vědy a vzdělání i jeho důsledky v interakcích vědeckých a vzdělávacích institucí i formách jejich rozvoje.



Annotation:

The communication is a contribution to the discussion about the role of education in democratization of society which is now becoming important in the economic, social and political changes of East European countries. It takes into account that the deficits of public debate in science and the prevailing impact of monopolistic nature of political power helped to preserve the traditional concepts of science and professionality and blocked the reception of new approaches to science and its educational role being more adequate for modern democratic societies. That is why the communication attempts to explain how the cognitive and practical aspects of modern science development have been shaped. In particular it is discussed how the leading aim of modern science to educate and learn a man in order to enable its growth and cultural change document the leading forms of growth of educational role of science. At the same time they indicate how science has become de-centered and deconcentrated in order to orient the growth of research potential to valuable human aims. The consequent coceptual implications about the nature of science and its institutional framework are discussed. In particular such points of the interaction of scientific and educational institutions are stressed which have been weakened or abolished in the system of monopolistic power.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}