Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1992 -
Studie Studies

(CZ) K vývoji vysokoškolského vzdělání učitelů v Československu
(EN) On university education of the teachers' development in Czechoslovakia

Strana / Page: 345-352
Autor / Author: Vorlíček, Ch.
Klíčová slova / Key words: etapy vývoje učitelského vzdělání, koncepce učitelského vzdělání, dualismus učitelského vzdělání, pluralismus učitelského vzdělání


Anotace:

Příspěvek analyzuje koncepce realizovaných a navrhovaných změn učitelského vzdělání v Československu po roce 1945. Naznačuje možnosti řešení aktuálních problémů, zejména dualismu učitelského vzdělání, v podmínkách samosprávy vysokých škol.



Annotation:

In the years 1945 and 1946 the university education for teachers was legalized and pedagogical faculties were established. A teachers' education dualism originated; secondary school teachers have been, with the exception of the years 1953-1959, educated at traditional university faculties, the first and second grades teachers, with the exception of the years 1953-1964, at pedagogical faculties. Though teachers' education is not their major task, traditional university faculties endeavour to keep heir exclusive position in the preparation of secondary, especielly grammar school teachers. In certain developmental etaps they tried to assume also the preparation of the first and second grades basic school teachers and limit thus the activities of pedagogical faculties.
In the year 1946 pedagogical faculties were establish as fully equal to the university faculties. The following reforms made their functioning narrower. Since the 60s trends for increasing the significance of pedagogical faculties have been appearing. Their tasks were made broader by involving secondary teachers' education as well, due to the reform from the year 1976.
In a democratic society, after the year 1989, the organization of the teachers' education is not centred any more as it used to be in former periods. The self-government of university level school could elaborate conditions for the overcoming the hitherto dualism and for the rise of a pluralist system of the teachers' education whose equal elements should be all faculties preparing teachers.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}