Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1990 -
Studie Studies

(CZ) Efektívnosť vyučovania technického kreslenia na stredných priemyselných školách
(EN) The effectivity of the technical drawing teaching at secondary technical schools

Strana / Page: 171-187
Autor / Author: Turek, I.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author describes the goals, the selection sample, methods, organization and the results of the technical drawing teaching at secondary technical schools in the district of East Slovakia. 310 learners picked by occidence took part in the experiment, 60% having been boys and 40 % girls, all pupils of the first forms of the secondary technical schools (specialized at machinery, electrotechnology and transport). A didactic test, a questionairy for the pupils and one for the teachers were used here as the research methods. Through a statistic verification the following hypotheses were confirmed: The technical drawing teaching effectivity is not gratifying. In the didactic test better results were achieved by the boys than by the girls, especially in the field of the space visualization. — There are considerable differences in the technical drawing effectivity among individual schools. — The learners’ classification is branded by subjectivity.— The effectivity of the teaching according to the new conception is lower than that achieved according to the old one; boys are more interested in the study at secondary technical schools than girls.
The author considers the following items to be the causes of the ungratifying effectivity of the technical drawing at technical schools: too big quantities of the teaching materials; a low teachers' stimulation; indeterminate formulations of the goals in the school schedules; the fact that girls who are not interested in technology are accepted at those schools; explotation of ineffective methods which are tributary to the tradit.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}