Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1990 -
Studie Studies

(CZ) Teorie kognitivní socializace
(EN) The theory of the cognitive socialization

Strana / Page: 357-370
Autor / Author: Kulič, V.
Klíčová slova / Key words: socializace osobnosti, kognitivní socializace, taxonomie, onto-mikrogeneze, kognitivní vybavenost


Anotace:

Proces socializace osobnosti je základní komponentou a výrazem ontogenetického vývoje člověka. Až dosud byl chápán na sociálně etické úrovni. Na základě Gertova podnětu je formulována teorie kognitivní socializace jako záměrného budování a rozvíjení kognitivní vybavenosti člověka v procesu jeho učení a vzdělávání. Škola až dosud plní tento úkol pouze průvodně tím. že nechává žáky a studenty operovat na stále složitějším a náročnějším učivu. Cílové kategorie kognitivní socializace by však měly být zabudovány do školských programů. Podmínkou by mělo být konkrétní vymezení elementů kognitivní socializace, tj. procesů, struktur, mechanismů poznávání, jejich přehledné uspořádáni v taxonomoii a nalezení situací, postupů, příležitostí pro jejich formování a rozvíjení na základě studia mikrogeneze vznikání těchto prvků kognitivní vybavenosti člověka.



Annotation:

The process of the socialization as an elementary aspect of the ontogenetic man’s evolution and his largely social and aethical conception. Oerter’s theory of the cognitive socialization; its new interpretation as a purposeful establishing and developing of a subject’s cognitive equipment in the process of education. The school has so far met this purpose indirectly by making students operate with the learning materials of always upper complexness and fastidiousness. It is, however, necessary to build up the process of the cognitive socialization in the school programmes, to determine new and major elements (processes, mechanisms, structures) of the cognitive socialization, and find the means (especially some chosen parts of the learning materials) for their formimg and developing. One of the premises will be an attempt to establish an innovated taxanomy of the goal elements and formations. Some examples from the psychological research in the area of the controlled learning are introduced.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}