(CZ) Teorie kognitivní socializace
(EN) The theory of the cognitive socialization
Autor / Author: Kulič, V.
Klíčová slova / Key words: socializace osobnosti, kognitivní socializace, taxonomie, onto-mikrogeneze, kognitivní vybavenost
Proces socializace osobnosti je základní komponentou a výrazem ontogenetického vývoje člověka. Až dosud byl chápán na sociálně etické úrovni. Na základě Gertova podnětu je formulována teorie kognitivní socializace jako záměrného budování a rozvíjení kognitivní vybavenosti člověka v procesu jeho učení a vzdělávání. Škola až dosud plní tento úkol pouze průvodně tím. že nechává žáky a studenty operovat na stále složitějším a náročnějším učivu. Cílové kategorie kognitivní socializace by však měly být zabudovány do školských programů. Podmínkou by mělo být konkrétní vymezení elementů kognitivní socializace, tj. procesů, struktur, mechanismů poznávání, jejich přehledné uspořádáni v taxonomoii a nalezení situací, postupů, příležitostí pro jejich formování a rozvíjení na základě studia mikrogeneze vznikání těchto prvků kognitivní vybavenosti člověka.
Annotation:
The process of the socialization as an elementary aspect of the ontogenetic man’s evolution and his largely social and aethical conception. Oerter’s theory of the cognitive socialization; its new interpretation as a purposeful establishing and developing of a subject’s cognitive equipment in the process of education. The school has so far met this purpose indirectly by making students operate with the learning materials of always upper complexness and fastidiousness. It is, however, necessary to build up the process of the cognitive socialization in the school programmes, to determine new and major elements (processes, mechanisms, structures) of the cognitive socialization, and find the means (especially some chosen parts of the learning materials) for their formimg and developing. One of the premises will be an attempt to establish an innovated taxanomy of the goal elements and formations. Some examples from the psychological research in the area of the controlled learning are introduced.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: