Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1988 -
Studie Studies

(CZ) Prostředky optimalizace výchovně vzdělávacího procesu na gymnáziu
(EN) Means of optimalization of the educational process at the grammar school

Strana / Page: 466-479
Autor / Author: Valenta, V.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In a follow-up to his previous essay published in the magazine „The Pedagogics“, nr. 4.1987 the author solves the problems of the optimalization of the educational process at the grammar school. Those means are seen above all in the application of a differenciated concept of the teaching, in the realization of a gradual change in the character of the cooperation teacher-Iearner, in the change of the study load and the chanelling of the learning activities of the students in their home preparation.
The differentiated teaching which varies according to the forms of the grammar school from the first form to the last one, oproceeds from a constant diagnosis of actual learning possibilities of the learners, carried out by the teachers, and from comprehending the learners’ collective as a dynamically developing system with growing presumptions of development. A fluent increasing of the demands concerning educational goals as well as the learners, advance in the content of teaching-learning items, methods and forms of the educational interaction are emphasized here. The author illustrates his theoretical conclusions with concrete examples from educational practice. He underlines the necessity of a gradual rise of the study load of grammar school students from lower classes to higher ones which should he accompanied by an increasing share of their creative study activities both at school and during their preparation at home.
The goal of these optimalization interferences is to be seen in the effort to achieve a higher effectivity in the educational process at the grammar school and to provide a better preparation of its graduates for a successful university study.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}