Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1986 -
Studie Studies

(CZ) Etika a výchova
(EN) Ethics and Education

Strana / Page: 17-32
Autor / Author: Sedlář, R.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Research on ethical theories and educational systems, on the way they have formed in the past, enables us, on the basis of dialectical and historical materialism, to penetrate their scientific bases and to determine the corresponding aimscontents and methods of moral education in a socialist society.
On the basis of the fact that morals are socially and class conditioned, four basic types of morals can be distinguished: 1. The primitive communist society has the classless morals of the primitive man. 2. The slave and feudal socio-economic systems are characterized by morale justifying social inequality of people. 3. The bourgeois morals of the capitalist society, which is based on the material dependence of people, account for the exploitation of man by man. 4. The society of free social relationships of grouped individuals collectively controlling the means of production is typified by morals corresponding to the needs of the collective common life of people.
All the ethical theories and the corresponding educational systems in class societies have been marked by class antagonisms, which led to individualistic morals and moral education, which stressed, above all, the individual’s interest, no matter whether the conception involved was individualistic, materialistic or a combination of the two. It is only the educational system based on the teachings of dialectical materialism on morals emphasising their class and historical character that in a collectivist conception dialectically joins the internal and external education factors in the interest of social needs. Thus the socialist society’s morals are becoming the basis of the education aiming at a collective life of all people together.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}