Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1986 -
Studie Studies

(CZ) Žiak a porozumenie textu
(EN) The Pupil and Comprehension of Texts

Strana / Page: 297-312
Autor / Author: Gavora, P.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The two key notions this paper is based on are the pedagogical text and text comprehension. The pedagogical text is defined as any text which serves to accomplish the instructional objectives of the school or other educational facility in which it is used. Its impact is cognitive, affective and regulative. Pedagogical texts are categorized according to modes of presentation, form, function in the instructional process, authorship and origin.
Text comprehension is defined as a way of conscious acquisition of information from the text. The substance of comprehension is in identification of meanings 1. between text elements, 2. between text elements and items of the objective reality which are designated by the elements. The process of text comprehension is by no means a mechanical one. In a way, the recipient becomes the coauthor of the original text.
Two criteria of text comprehension are defined: amount of the text comprehended (i. e. the number of meanings the pupil identifies at each of the text levels) and depth of the text comprehension, which is expressed by the text level the pupil comprehends. The higher the level he comprehends, the better his achievement is. The hierarchy of the text levels is as follows: comprehension of words, intrasentential comprehension, intersentential comprehension, identification of the text macrostructure.
The most frequent methods for assessment of text comprehension are: observation of nonverbal behaviour of the pupil during the text reception, observation of loud reading of the pupil, text reproduction, questions, cloze test and text summary.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}