Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1985 -
Studie Studies

(CZ) K politickým zápasům o školu v českých zemích na konci 19. století
(EN) To the Political Struggles for School in the Czech Lands at the End of the 19th Century

Strana / Page: 579-595
Autor / Author: Cach, J., Rýdl, K., Valenta, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The study of the workers of the Facuhy of Arts, Charles University, Prague, deals with the events preceeding and following the taking of the reactionary amendment of the Education Act in 1883. In the struggles of obsolete and reactionary conception of school policy against the conception progressive at that time the views of upbringing and education of clergy and other surviving resources of the feudal society, of liberal bourgeoisie of both the Old-Czech and the Young- Czech orientation, intelligentsia, teachers, as well as the pioneers of socialism, clash. Permanent tension between theory and practice, regularities of history of school institutions and pedagogic theories being the evidence, is projected to the school — political struggles in this case.
The ideologists of the reactionary amendment concentrated on the weak points of the School Act of 1869 in the sphere of the relations of the state, the education system and the Roman-Catholic Church and the sphere of compulsory school attendance of all children up to the age of fourteen, due to which the backward monarchy ranked to the most progressive states. The defence of the achievements of the Act and the liberal bourgeois pedagogics was broicen down by the manoeuvre of the Czech Membres of Parliaments' Club in Vienna having become the ally of the reaction. The amendment brought about strenghthening the ties of the Roman-Catholic Church and the school, allowed tolerance as to attandance and lowered education of primary school teachers.
The amendment was faught against firstly by the representatives of the profressive teachers movement, profressive pedagogues and after 1885 also by the social-democratic press.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}