Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1984 -
Studie Studies

(CZ) Otázky výchovy a vzdělání v počátcích mezinárodního dělnického hnutí (K 120. výročí vzniku První internacionály)
(EN) Questions of Education in the Initial Stages of the International Working-Class Movement (to Mark the 120th Anniversary of the Foundation of the First International)

Strana / Page: 54-73
Autor / Author: Cach, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The study deals with the second half of the 1860s and on the basis of Marx’s works and documents of the First International and its sections it gives a picture of the complexities of the movement which in the field of education, too, was under the influence of utopian socialism, trade unionism, Proudhonism, Lassallism, anarchism and the like. Through the intermediary of Marx’s Instructions of 1866 and the first volume of his Capital of 1867, delegates to congresses proceding from the principles of the works of Marx and his collaborators exposed the educational conceptions of non-Marxist streams in the international labour movement as one-sided and contradictory, and formulated more precisely the fundamentals of the Marxist conception. We refer, above all, to the relationships of economics, politics, and educational phenomena, to the illusions about the role of these phenomena in the life of society and its revolutionary reconstruction, to the goal of education and its constituent parts, especially the correlations between mental education, physical education and productive work, to education by means of a People’s State, to free education, to working-class educational institutions and the relationships between the educational, cultural activities in these institutions and politically educational activities, to the relationships of ethics, morale and moral training on an anti-religious basis, but particularly to the problems involved in the so-called integral education, which was partly realized in the programme of the Paris Commune and in the education of Franch orphans in the boarding institute headed by P. Robin.
The period of the development of Marxist views on moral education and instruction before 1864 in the critical appraisal of the development of education under capitalism and the position of children and adolescents of working-class origin under the conditions of exploitation of their work clarified the basic questions and problems of approach to moral training and instruction as to phenomena of the life of society. The activities of the First International, on the basis of international cooperation in the labour movement and by way of discussions and polemics, contributed to making these basic questions and problems more precise and to spreading congress resolutions into individual states. Its work is a significant chapter in the development of Marxist pedagogy before the Paris Commune of 1871 and its programme of a democratic, secular and working school.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}