Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1983 -
Studie Studies

(CZ) Studenti relativně neúspěšní a relativně úspěšní
(EN) Underachievers and overachievers

Strana / Page: 577-594
Autor / Author: Mareš, J., Milková, E.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The first part of the article deals with results of an empirical research involving 138 students of a medical school. The research concerned the differences between the students’ intellectual abilities (Amthauer’s test of intelligence structure) and their academic achievement (average examination results during the first three years of study). It has been ascertained that in higher education establishments, too, there are students working below or above their abilities. Their share in the sample of students in question is not negligible: 13-16 per cent were relatively successful students, 16-19 per cent were relatively unsuccessful ones. With some of the identified students the extreme differences between their intellectual abilities and their academic achievement remain unchanged for several years of their university studies, other students become membres of the extreme groups for a short time only. Some have acquired their clear-cut attitude to learning at secondary school. Verification of various methods measuring the difference between abilities and achievement has confirmed that the choice of a suitable method is no easy matter. The most suitable method for higher education establishments will apparently be the one identifying students by means of the relative difference on the T-scale. The method of both single and multiple regression analysis proved unsuitable.
The second, more general part, deals with methodological problems connected with the measuring of intellectual abilities (choice of the test, administration of the test, structure and development of the abilities), the measuring of the academic achievement (choice of a suitable index, influence of educational objectives, teacher’s strictness and the like). Three models of the relation between intellectual abilities and achievement are submitted. It is pointed out that the causes of the extreme differences are to be looked for not only in the student’s personality (achievement motivation), but also in the method of instruction, in the characteristics of the teacher-pupils interaction and, more generally, in the whole conception of schooling. In conclusion the authors suggest a deeper study of the connections between the relative success and (or) the relative failure on the one hand, and conceptions of the so-called classroom success of the pupil (Z. Helus) and pedagogical optimizing (j. K. Babanskij) on the other hand. It is recommended that broader view should be taken of the whole complex of problems involved and students should be seen as working not below and above their abilities, but below and above their real possibilities (in the sense of the “real learning possibilities of the pupil”).



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}