Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2013 -
Diskuse Discussion

(CZ) Speciální vzdělávací potřeby: spor o realizaci ve školách
(EN) Special Educational Needs: The dispute over their realisation in schools

Strana / Page: 242-251
Autor / Author: PRŮCHA, J.
Klíčová slova / Key words: speciální vzdělávací potřeby, žáci se zdravotním postižením, totální inkluze, pedagogický výzkum
special educational needs, pupils with health disabilities, total inclusion, educational research

Anotace:

Pojem speciální vzdělávací potřeby se týká žáků a studentů, kteří trpí určitým znevýhodněním (zdravotním či sociálním), jež je omezuje ve standardním vzdělávání v tzv. hlavním vzdělávacím proudu. V praxi jsou pro žáky a studenty se zdravotním znevýhodněním určeny dobře fungující speciální školy, včetně praktických škol. Avšak ze strany radikálních zastánců totální inkluze všech žáků do běžných škol se nyní požaduje, aby speciální školy a praktické školy byly zrušeny. Probíhají k tomu polemiky, které shrnuje tento příspěvek. Autor formuluje vlastní stanovisko zdůrazňující také roli, kterou by v záležitosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami měl mít pedagogický výzkum.



Annotation:

The concept of special educational needs relates to pupils and students who suffer from a certain disadvantage (medical or social) that limits their possibilities in standard education in what is known as the educational mainstream. In practise, properly functioning special schools, including practical schools, are intended for pupils and students with such needs, but radical supporters of total inclusion of all pupils in ordinary schools are now calling for special schools and practical schools to be abolished. The controversy on this theme is on-going and is summarised in this article. The author formulates his own position, which involves an emphasis on the role that educational research ought to play in the matter of the education of pupils with special educational needs.
Prof. PhDr. Jan Průcha, DrSc., independent researcher, Varnsdorfská 333, 190 00 Praha 9, Czech Republic; e-mail: janprucha@volny.cz.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}