(CZ) Speciální vzdělávací potřeby: spor o realizaci ve školách
(EN) Special Educational Needs: The dispute over their realisation in schools
Autor / Author: PRŮCHA, J.
Klíčová slova / Key words: speciální vzdělávací potřeby, žáci se zdravotním postižením, totální inkluze, pedagogický výzkum
special educational needs, pupils with health disabilities, total inclusion, educational research
Pojem speciální vzdělávací potřeby se týká žáků a studentů, kteří trpí určitým znevýhodněním (zdravotním či sociálním), jež je omezuje ve standardním vzdělávání v tzv. hlavním vzdělávacím proudu. V praxi jsou pro žáky a studenty se zdravotním znevýhodněním určeny dobře fungující speciální školy, včetně praktických škol. Avšak ze strany radikálních zastánců totální inkluze všech žáků do běžných škol se nyní požaduje, aby speciální školy a praktické školy byly zrušeny. Probíhají k tomu polemiky, které shrnuje tento příspěvek. Autor formuluje vlastní stanovisko zdůrazňující také roli, kterou by v záležitosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami měl mít pedagogický výzkum.
Annotation:
The concept of special educational needs relates to pupils and students who suffer from a certain disadvantage (medical or social) that limits their possibilities in standard education in what is known as the educational mainstream. In practise, properly functioning special schools, including practical schools, are intended for pupils and students with such needs, but radical supporters of total inclusion of all pupils in ordinary schools are now calling for special schools and practical schools to be abolished. The controversy on this theme is on-going and is summarised in this article. The author formulates his own position, which involves an emphasis on the role that educational research ought to play in the matter of the education of pupils with special educational needs.
Prof. PhDr. Jan Průcha, DrSc., independent researcher, Varnsdorfská 333, 190 00 Praha 9, Czech Republic; e-mail: janprucha@volny.cz.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: