Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1962 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) K teórii osnovania učiva odborných náuk na strednej škole pre pracujúcich
(EN) On the Theory of Syllabus-Making in Technical Subjects

Strana / Page: 144-163
Autor / Author: Palúch, Š.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The secondary school for working people, which only came Into being in the school-year 1959/60, Is to play an Im portant social rôle, viz. to enable the working youth to obtain, while working, complete secondary eduInstitution it has to handle many current pedagogical and organizational problems. These include In the first place technical subjects, which take up 4 out of 18 teaching periods a week. Technical subjects have a special mission: they represent k direct link between the students and their places of work. Even if there is not enough experience with secondary school for working people, the question of syllabuses of technical subjects requires immediate attention. This question Is topical mainly because syllabuses of technical subjects are not Issued centrally, but are worked out by the school together with the factory in which the students are employed. For this reason the author has tried to analyse the question of drawing up syllabuses of technical subjects at the secondary school for working people In such a way as to riiake the results of the analysis serve practice directly. He starts by showing how syllabuses are being made at present and goes on to suggest how to proceed in the future, how to maintain, when deciding about the subject-matter to be Included In the syllabus, the unity In conceiving the alms and functions of technical subjects.
After extensive theoretical deliberations based on practical examples, the author concludes by expressing the following pedagogical principles for drawing up syllabuses of techrilcal subjects at secondary schools for working people: 1. The principle of scientific correctness. Syllabuses must conform to the latest developjnents In science and technology. 2. The principle of respecting the needs of factories and firms, general perspectives of scientific and technical developments as well as workers’ qualifications. 3. The principle of respecting the standard of knowledge of the workers who are going to attend the secondary school for working people. 4. The principle of application of all subject components of technical subjects In a compact system. 5. The principle of application of laboratory methods and practical training In the teaching process and to draw up syllabuses from this aspect. 6. The principle of drawing up detailed syllabuses with introductory remarks, the subject-matter being set out in detail, Including laboratory work, excursions, laboratory and practical training. 7, The principle of syllabuses being made collectively.
The author Is convinced that the application of these principles in drawing up syllabuses will help to raise the level of instruction in technical subjects at the secondary school fior working people.cation. As a new educational



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}