Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1962 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) Otázky práce pionýrských družin
(EN) The Problems of Pioneer Club Activities

Strana / Page: 642-661
Autor / Author: Jesenská, Z.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This article brings the results of an inquiry Into the activities of 30 Prague Pioneor Sections and their Clubs.
On the basis of Makarenko’s teaching about the basic collective the author illuminates the function of Clubs in the educatiomil work of the Pioneer Organisation and points out their characteristic features. She seeks for the causes and effects of the fact that some of these characteristic features are not being paid due attention to in practice.
Then she goes on to analyse the tasks ¿ind the position of the Pioneer — the Club leader. She demands that the Club leader be given greater attention and that the importance of his role be emphasised by including him among the members of the Section Committee. This demand is accounted for historically and psychologically.
In the second part of the article the author describes her own experimental work with Pioneer Clubs in the Section of the 4th grade bf the Basic Nine-Year School in Prague 1, and draws some conclusions from it.
She shows how the very act of dividing the children into individual Clubs can be used for stressing the personality of the Club leader and the relationship of the other Pioneers to him. She asks the question to what extent the younger Pioneers c&n do independent work on the Section Committee; she outlines the methods and tasks of the Section leader in encouraging Independent work of the Section Committee members.
She further describes the educational value and uses of a long-term competition for the best Club, which has become a directing force on shaping the Clubs’ activities.
In this connection the author points out some problems regarding the motivation of the Pioneers’ activities, draws conclusions about the younger Pioneers activities, and the necessity for independent and guided activities in their clubs to percolate each other.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}