Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1960 -
Pedagogická psychologie Pedagogical Psychology

(CZ) K vymezení pojmů dovednost a návyk
(EN) Contribution to the Definition of Skills and Habit

Strana / Page: 335-355
Autor / Author: Čáp, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In this study the author tries to solve some problems of skill and habit as a part of the whole problem of learning. He makes use of the Pavlovian analysis of nervous mechanisms of learning. Terminological problems are discussed too.
Knowledge, skills and habits are interrelated as parts of the total system of conditioned reflexes. This system is formed during the development of the individual through the acquisition of social experiences and it enables him to fulfil adequately his various tasks.
The analysis of nervous mechanisms of skill emphasizes the connection between the system of conditioned reflexes and various problem situations. Often there operates not only one chain of conditioned reflexes, but several parallel chains: the signal in combiňation with switch-si^nals evokes just the chain corresponding to the situation.
The author proposes to distinguish between total-, partial and group-skills enabling the individual to complete an activity as a whole, in part, or to carry out a group of related activities. Further, he proposes to distinguish between the degree of perfection of the skill, and the extent of the application of the skill (how many variants of an activity can an individual perform).
The concept of the skill is of great importance for psychology. It stimulates us to investigate specific interaction between man and his environment. It enables us to understand the specific features of particular jobs and various activities in school and elsewhere. It suggests that we investigate man’s activities from the developmental point of view and it facilitates cooperation in the fields of psychology, pedagogy and physiology.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}