Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1959 -
Z pedagogické praxeFrom pedagogical profession

(CZ) Výrobní práce na dvanáctileté střední škole v Písku
(EN) Productive Labour at the Písek Twelwe-Year School

Strana / Page: 369-395
Autor / Author: Trajer, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In this article the author describes the content, the organisation and the first experiences of productive labour [productive trades instruction with productive labour) with pupils of the 10th lorni of the Twelve-Year Secondary School at Písek.
The school is located in old buildings, but with the help of factories, parents and National Committees new laboratories have been built for physics, chemistry and biology, two workshop pavilions have been erected, the necessary facilities have been provided for laboratory work, including eqiiipment, tools, machines for workshops, and the like.
The actual productive labour is connected with textile production, agriculture and engineering. Theoretical subjects (technology and engineering, or in agriculture livestock, crop production and engineering) are taught in the 10th to 12th form and take up 4 lessons a week in each form, while practical productive work is assigned 6 hours a week in the 10th and 11th and 8 hours in the 12th form.
The first experiences are very encouraging. Pupils like to work in factories. While attending the last three forms of the Twelve-Year School, they are to ecquire a basic qualification in the trade they have chosen. The alternation of mental and conscious manual work has a beneficial influence on the pupils’ health and contributes to in creasing their interest in work in general. Pupils become acquainted with' skilled manual work, they get to know workers, the actual creators of material assets, their discipline and attitude to work improves; the positive aspects of their characters are further developed, etc. Both workers and parents highly appraise the pupils’ work.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}